OSSA TR 250i 2015
(Manuál
ke stažení /
originální díly)
Nová TR 250i je kompletně nový model s novým 250ccm válcem, který byl
navržen pro pohodlnou, ale stále efektivní jízdu. OSSA
vyvinula trialový motocykl založený na novém velmi inovativním konceptu. V
podstatě jsme pracovali na přemístění různých součástí motocyklu s cílem
vylepšit rozložení hmotnosti s ohledem na různé faktory, jako třeba
provozní teplota jednotlivých součástí. Výsledkem tohoto konceptu
je například umístění filter boxu ve velmi snadno přístupné poloze.
Díly jako nádrž, filter box
a chladič byly umístěny v souladu s potřebami trialového motocyklu.
|
"Umístění vzduchového filtru ve spodní části
trialového motocyklu a palivové nádrže naopak nahoře nebo vedle výfuku,
jsou koncepty, které z našeho pohledu na věc, nedávají smysl." říká
Xiu, manažer projektu.
Skutečnost, že nová TR 250i je vybavena elektronickým vstřikováním,
umožnila konstruktérům přemístit různé součásti motocyklu bez omezení
umístěním tradičního karburátoru.
"V některých případech byl vstřikovací systém
umístěn na stejné místo jako karburátor s palivovou nádrží nahoře, bez
uvážení možnosti umístit vstřikování jinde. OSSA mi dovolila začít zcela
od začátku, což byl pro mě rozhodující faktor pro vstup do tohoto
projektu." řekl Xiu. |
Motor TR 250i
Obsah |
249.2 ccm |
Typ motoru |
dvoutaktní jednoválec s
přímým vstřikováním do válce |
Chlazení |
Kapalinové |
Vrtání x zdvih |
72.5x60 mm |
Vstřikování |
EFI Kokusan bezbateriový
systém |
Zapalování |
CDI Kokusan |
Spojka |
Hydraulická |
Převodovka |
6ti rychlostní |
Převod |
Primární převodovkou,
sekundární řetězem |
Mazání motoru |
mix 0.9%, 100%
syntetický olej |
Mazání převodů a
spojky |
450ml Gear Extreme
75W |
Výsledkem naší snahy o ideální umístění
jednotlivých součástí motocyklu je velmi malý motor
s válcem směrujícím dozadu. Naším záměrem bylo umístění
vstřikování a filter boxu v horní části TR 250i. My v OSSA Motor
si myslíme, že tento logický přístup k designu trialového motocyklu
perfektně odpovídá snaze jiných výrobců, kteří zkoušejí různé nové
konstrukce v motokrosu a enduru.
Nový dvoutaktní motor je velmi kompaktní a má motorovou skříň z
jednoho kusu. Toto řešení velmi usnadňuje přístup k
převodovce.
Dalším důležitým aspektem je levnější údržba díky jednoduchému a
přímému přístupu k motoru. Motor může být považován za zcela
konvenční ve smyslu geometrie a termodynamiky. Podařilo se nám však
sestrojit velmi kompaktní pohonnou jednotku a náš motor je tak
jedním z nejmenších.
Nádrž byla, za účelem lepšího rozložení hmotnosti,
umístěna tam, kde na trialových motocyklech obvykle bývá chladič. Vývojáři OSSA
Motor považují za vhodné u lehkého trialového motocyklu
přesunout těžiště více dopředu.
Umístění chladiče za nádrž a filter box chrání chladič před
zanesením blátem, což se v trialu stává velmi často. Díky tomu
může dojít k problémům s motorem, který nemůže pracovat ve správné
teplotě. |
Stojící motocykl potřebuje rozptylovat teplo vzniklé činností motoru, a k tomu potřebuje
větrák osazený tak, jak je to na TR 250i. Každý terénní motocykl potřebuje přísun čistého vzduchu. Díky tomu, že nádrž
chrání chladič, může TR 250i běžet za konstantní teploty bez ztrát
způsobenými znečištěným chladičem.
Otočením válce dozadu jsme získali možnost umístit sací ventil
prakticky přímo za nádrž, takže vzduch do motoru vstupuje přes filtr
v jednom z nejvýše položených míst na motocyklu. Toto řešení lépe
izoluje filtr a je také daleko snadnější se k němu dostat skrze
vrchní víko. Některé součásti vstřikovacího systému jsou umístěny uvnitř
pod tímto víkem, kde nemohou být ovlivněny činností motoru ani vlhkostí.
Během rozmisťování jednotlivých součástí motocyklu
jsme věnovali zvláštní pozornost jejich provozním teplotám. Válec je nakloněn dozadu a výfuk
směruje také dozadu. Výfukový sytém tudíž začíná až v prostoru zadního mono-shocku
a neovlivňuje tolik činnost ostatních součástí motocyklu.
Zadní tlumič má větší objem než běžné trialové motocykly díky
přídavné olejové nádržce.
|
Rám TR 250i
Rám |
Trubkový z cr-mo oceli,
spodní část ze slitiny hliníku |
Přední odpružení |
Marzocchi
aluminium, průměr 40mm |
Zadní odpružení |
Systém s variabilním
průběhem s tlumičem TTX Öhlins monoshock |
Přední brzda |
Čtyřpístková se 185mm
kotoučem |
Zadní brzda |
Dvoupístková se 150mm
kotoučem |
Přední kolo |
28 drátů s 21x2.75
pneumatikou |
Zadní kolo |
28 drátů s 18x4.00
bezdušovou pneumatikou |
Lyžina |
Alu 7075 T6 |
Startovací páka |
Kovaná slitina hliníku |
Páka řazení a zadní
brzdy |
Kovaná slitina hliníku
se sklopným koncem |
Nádrž z cr-mo oceli a hliníku byla
vyrobena v souladu s designem motoru a je umístěna v přední části
motocyklu, kde tvoří součást rámu. Tam, kde je obvykle mnoho svárů a
tudíž i víc hmotnosti na cr-mo rámech, byly umístěny součásti z
litého hliníku.
Hlavová trubka, nádrž z ušlechtilé slitiny, stupačky a kyvná vidlice
jsou také vyrobeny z litého hliníku. Zbytek je vyroben z
cr-mo oceli s velmi jednoduchou strukturou svařovanou v
ochranné atmosféře. |
Systém odpružení byl vyvíjen v úzké spolupráci se společnostmi
Öhlins (zadní odpružení) a Marzocchi (přední odpružení). Zadní
odpružení má inovativní systém přepákování, které je dobře chráněné
a přímo integrované do šasi.
Systém odpružení Öhlins TTX jsme
adoptovali do trialového motocyklu. Tento systém má ventily pístu a
nastavení hydrauliky umístěny zvenčí. Tato technologie už byla
využita v motokrosu a má mnoho výhod ve snadném a lehce
přístupném nastavení. |
Rozměry a hmotnosti TR 250i
Rozvor kol |
1.328 mm |
Výška sedla |
655 mm |
Světlá výška |
340mm |
Objem nádrže |
2.6 litrů |
Suchá hmotnost |
64.5 kg |
Cena
175.000,- Kč vč. DPH
|