OSSA Motor Czech republic

OSSA TR 280i 2011

OSSA TR 280iOSSA vyvinula trialový motocykl založený na novém velmi inovativním konceptu. V podstatě jsme pracovali na přemístění různých součástí motocyklu s cílem vylepšit rozložení hmotnosti s ohledem na různé faktory, jako třeba provozní teplota jednotlivých součástí.

Výsledkem tohoto konceptu je například umístění filter boxu ve velmi snadno přístupné poloze.

Díly jako nádrž, filter box a chladič byly umístěny v souladu s potřebami trialového motocyklu. Toto bylo provedeno s rozumem, citem a jasným cílem udělat z nové OSSA TR 280i standard ve své kategorii, stejně jako se jím stala první Mick Andrews Replica v roce 1972.

"Umístění vzduchového filtru ve spodní části trialového motocyklu a palivové nádrže naopak nahoře nebo vedle výfuku, jsou koncepty, které z našeho pohledu na věc, nedávají smysl." říká Xiu, manažer projektu.

Skutečnost, že nová TR 280i je vybavena elektronickým vstřikováním, umožnila konstruktérům přemístit různé součásti motocyklu bez omezení umístěním tradičního karburátoru.

"V některých případech byl vstřikovací systém umístěn na stejné místo jako karburátor s palivovou nádrží nahoře, bez uvážení možnosti umístit vstřikování jinde. OSSA mi dovolila začít zcela od začátku, což byl pro mě rozhodující faktor pro vstup do tohoto projektu." řekl Xiu.

 

Motor TR 280i

Obsah 272.2 ccm
Typ motoru dvoutaktní jednoválec s přímým vstřikováním do válce
Chlazení Kapalinové
Vrtání x zdvih 76x60 mm
Vstřikování EFI Kokusan bezbateriový systém
Zapalování CDI Kokusan
Spojka Hydraulická
Převodovka 6ti rychlostní
Převod Primární převodovkou, sekundární řetězem
Mazání motoru mix 0.9%, 100% syntetický olej
Mazání převodů a spojky 350ml Gear Extreme 75W
Výsledkem naší snahy o ideální umístění jednotlivých součástí motocyklu je velmi malý motor s válcem směrujícím dozadu. Naším záměrem bylo umístění vstřikování a filter boxu v horní části TR 280i. My v OSSA Motor si myslíme, že tento logický přístup k designu trialového motocyklu perfektně odpovídá snaze jiných výrobců, kteří zkoušejí různé nové konstrukce v motokrosu a enduru.

Nový dvoutaktní motor je velmi kompaktní a má motorovou skříň z jednoho kusu. Toto řešení velmi usnadňuje přístup k převodovce.

Dalším důležitým aspektem je levnější údržba díky jednoduchému a přímému přístupu k motoru. Motor může být považován za zcela konvenční ve smyslu geometrie a termodynamiky. Podařilo se nám však sestrojit velmi kompaktní pohonnou jednotku a náš motor je tak jedním z nejmenších.

Nádrž byla, za účelem lepšího rozložení hmotnosti, umístěna tam, kde na trialových motocyklech obvykle bývá chladič. Vývojáři OSSA Motor považují za vhodné u lehkého trialového motocyklu přesunout těžiště více dopředu.

Umístění chladiče za nádrž a filter box chrání chladič před zanesením blátem, což se v trialu stává velmi často. Díky tomu může dojít k problémům s motorem, který nemůže pracovat ve správné teplotě.
Stojící motocykl potřebuje rozptylovat teplo vzniklé činností motoru, a k tomu potřebuje větrák osazený tak, jak je to na TR 280i. Každý terénní motocykl potřebuje přísun čistého vzduchu. Díky tomu, že nádrž chrání chladič, může TR 280i běžet za konstantní teploty bez ztrát způsobenými znečištěným chladičem.

Otočením válce dozadu jsme získali možnost umístit sací ventil prakticky přímo za nádrž, takže vzduch do motoru vstupuje přes filtr v jednom z nejvýše položených míst na motocyklu. Toto řešení lépe izoluje filtr a je také daleko snadnější se k němu dostat skrze vrchní víko. Některé součásti vstřikovacího systému jsou umístěny uvnitř pod tímto víkem, kde nemohou být ovlivněny činností motoru ani vlhkostí.

Během rozmisťování jednotlivých součástí motocyklu jsme věnovali zvláštní pozornost jejich provozním teplotám. Válec je nakloněn dozadu a výfuk směruje také dozadu. Výfukový sytém tudíž začíná až v prostoru zadního mono-shocku a neovlivňuje tolik činnost ostatních součástí motocyklu. Zadní tlumič má větší objem než běžné trialové motocykly díky přídavné olejové nádržce.

 

Rám TR 280i

Rám Trubkový z cr-mo oceli, spodní část ze slitiny hliníku
Přední odpružení Marzocchi aluminium, průměr 40mm
Zadní odpružení Systém s variabilním průběhem s tlumičem TTX Öhlins monoshock
Přední brzda Čtyřpístková se 185mm kotoučem
Zadní brzda Dvoupístková se 150mm kotoučem
Přední kolo 28 drátů s 21x2.75 pneumatikou
Zadní kolo 28 drátů s 18x4.00 bezdušovou pneumatikou
Lyžina Alu 7075 T6
Startovací páka Litý hliník
Páka řazení a zadní brzdy Litý hliník se sklopným koncem
Nádrž z cr-mo oceli a hliníku byla vyrobena v souladu s designem motoru a je umístěna v přední části motocyklu, kde tvoří součást rámu. Tam, kde je obvykle mnoho svárů a tudíž i víc hmotnosti na cr-mo rámech, byly umístěny součásti z litého hliníku.

Hlavová trubka, nádrž z ušlechtilé slitiny, stupačky a kyvná vidlice jsou také vyrobeny z litého hliníku. Zbytek je vyroben z cr-mo oceli s velmi jednoduchou strukturou svařovanou v ochranné atmosféře.

Systém odpružení byl vyvíjen v úzké spolupráci se společnostmi Öhlins (zadní odpružení) a Marzocchi (přední odpružení). Zadní odpružení má inovativní systém přepákování, které je dobře chráněné a přímo integrované do šasi.
Systém odpružení Öhlins TTX jsme adoptovali do trialového motocyklu. Tento systém má ventily pístu a nastavení hydrauliky umístěny zvenčí. Tato technologie už byla využita v motokrosu a má mnoho výhod ve snadném a lehce přístupném nastavení.

Přední odpružení by měla zajišťovat upside-down vidlice Marzocchi, na jejímž vývoji se stále pracuje. Současný motocykl používá vidlici klasické konstrukce. Upside-down odpružení nebylo v trialovém světě využíváno po mnoho let. Ostatní výrobci využívají odpružení, jehož koncept vychází z motokrosových a enduro speciálů. OSSA dala přednost vývoji své vlastní přední vidlice a řídítek v úzké spolupráci s Marzocchi.

Rozměry a hmotnosti TR 280i

Rozvor kol 1.328 mm
Výška sedla 655 mm
Objem nádrže 2.6 litry
Suchá hmotnost 64.5 kg